Navn på spillet:
Type:
Terning
Antal spillere:
3-10
Du skal bruge:
  4 terninger hver, 1Raflebæger hver
     
Fremgangsmåde:
  I Røver Hertz skal man være en koldblodig fusker, allerhelst en lurendrejer, der forstår at få de øvrige deltagere til at kvaje sig.

Til at starte med fyldes kanden op med diverse drikkevarer, her skal man helst blande øl, sprut og sodavand godt sammen.

Man er f. eks 5 deltagere og har altså 20 terninger.
Alle deltagerne slår nu og holder slaget skjult for de øvrige.
1'erne fungerer som jokers der gælder for alt! Første person, f.eks. den der kan fortælle den største røverhistorie, lægger ud.
Personen skal nu gætte for mange af en slags deltagerne har tilsammen. F.eks. siger han "Syv 5'ere" det er jo ud af de tilsammen 20 terninger og når 1'erne er jokere, gælder de nu som 5'ere.

Næste deltager skal, hvis han tror på ham, sige noget der er højere end syv 5'ere. Hvis denne person ikke vælger at tro på ham, løftes bægret og der siges "Røver Hertz".
Alle løfter nu deres bæger og tæller sammen og ser om der er syv 5'ere eller derover. Hvis dette er tilfældet, har vedkommende der sagde Røver Hertz tabt.

Næste deltager står over for samme valg, men siger f.eks. ni 2'ere.
Sådan forsætter man med at overbyde hinanden, indtil en person vælger at løfte og sige "Røver Hertz"

Alle de øvrige deltagere lægger nu en terning og har derfor kun 3 terninger tilbage. Derefter vil der kun være 16 terninger tilbage (1 deltager med 4 terninger og 4 deltagere med 3 terninger).

Den der ikke når at komme af med alle sine terninger, har tabt. Han skal nu drikke den lækre anretning, der er placeret midt på bordet i form af en kande. Han får så til gengæld lov til at blande den næste kande som han vil og starter så den nye omgang.